Τέσσερα κριτικά σημειώματα- Άννα Νιαράκη

Ζαχαρίας Στουφής – Ονειροπληξία, Εκδόσεις Φαρφουλάς 2012
Γράμματα σε νεκρό ποιητή, Ιδίοις Κόποις 2009
Πεισιθάνατος, εμμονικός και ιδιαίτερος, ο Ζαχαρίας Στουφής στην καλαίσθητη και λιτή έκδοση των εκδόσεων  Φαρφουλά, κατασκευάζει το δικό του σύμπαν μολονότι  καταπιάνεται με τα θεμελιώδη θέματα- αντικείμενα ύπαρξιακής αναζήτησης – τον έρωτα και τον θάνατο.
Παρόλο που ο κόσμος που οικοδομεί είναι σκοτεινός, δεν υπάρχει αίσθημα κλειστοφοβίας- τα ποιήματά του καταφέρνουν να ελευθερώσουν μια ανάσα που ισοσκελίζει κάπως το μάταιο…
Η μικρή φόρμα είναι δύσκολη υπόθεση, πολύ εύκολα ολισθαίνει κανείς στην κοινοτοπία, ή στο ευφυολόγημα. Ο Ζαχαρίας Στουφής ξεγλιστρά  (αν και όχι πάντα), κ από τα δύο, ίσως λόγω μιας έμφυτης, προσωπικής ανάγκης που εξυπηρετείται- μια φυσική κλίση προς το συμπυκνωμένο νόημα. Παρόλαυτά, η επανάληψη του θέματος, ιδίως στη μικρή φόρμα, κάποιες φορές είναι κουραστική.
Παρά το μικρό μέγεθος, η τριλογία αποπνέει την αίσθηση μιας ολοκληρωμένης ενότητας.
Το δεύτερο βιβλίο,  Τα γράμματα σε νεκρό ποιητή, μια μινιατούρα φετίχ φτιαγμένη ιδίοις κόποις, περιλαμβάνει ποιήματα που ακολουθούν τη μεγάλη φόρμα. Ειδικότερα τα ημερολόγια σιωπής είναι ίσως  το πιο δυνατό σημείο των βιβλίων καθώς η ανάπτυξη της ιδέας πέρα από το ολιγόστιχο,  δίνει στον Ζαχαρία Στουφή τη δυνατότητα να  ξεδιπλώσει αρετές αφήγησης, λυρισμού, ρυθμικότητας.
Τζούτζη Μαντζουράνη –  Τα 24 Γράμματα του αλφαβήτου, Εκδόσεις Σαιξπηρικόν 2012
Μ’ ακούς; Γράμματα σ’ έναν φανταστικό εραστή. Εκδόσεις Φίλντισι 2011
Στην πρώτη ποιητική της απόπειρα η Τζούτζη Μαντζουράνη καταπιάνεται με τον έρωτα. Με αφορμή τα 24 γράμματα του αλφαβήτου εμπνέεται και προσπαθεί να αποτυπώσει ερωτικές ανησυχίες και υπαρξιακές αναζητήσεις.
Τα ποιήματα είναι γραμμένα σε ελεύθερη φόρμα, άλλοτε ολιγόστιχα κι άλλοτε μακροσκελή φλερτάροντας με τον πεζό λόγο.
Παρά τις  εμφανείς τεχνικές αδυναμίες, τα ποιήματα είναι ανθρώπινα, ζεστά, με μια οικεία αίσθηση. Η Τζούτζη Μαντουράνη δεν φοβάται να εκτεθεί, να δοκιμάσει και τέλος να συγκρουστεί μετωπικά με  ότι την φοβίζει. Με όπλο τον αυτοσαρκασμό και το χιούμορ, καταφέρνει να τα βγάλει πέρα με το ποιητικό της εγχείρημα αφήνοντας μια υπόσχεση για το μέλλον, και αφήνοντας επιδεικτικά ανέγγιχτη αυτή την ποιητική θλίψη της μόδας.
Στο βιβλίο Μ’ ακούς, γράμματα σε έναν φανταστικό εραστή, η επιλογή του πεζού είναι με το μέρος της. Σε ένα βιβλίο που θα μπορούσε να είναι ημερολόγιο, ξεδιπλώνει μύχιες σκέψεις και εξομολογήσεις σε έναν, αν και όχι απαραίτητα τον ίδιο κάθε φορά, εραστή. Με τόλμη και ειλικρίνεια, με οξυδέρκεια και μια γλυκόπικρη ματιά, ξαναδίνει ζωή και φωνή σε σκηνές περασμένων ερώτων, σκηνές αγάπης και πάθους, μα και σκηνές χωρισμού, ζήλειας, εκδίκησης. Δεν μπορεί, σε κάποια από τις ιστορίες του βιβλίου, θα αναγνωρίσεις δικά σου κομμάτια, αποδεικνύοντας πως μπροστά στον έρωτα είμαστε όλοι απελπιστικά ίδιοι.
17, Απόστολος Θηβαίος, Εκδόσεις Εκάτη 2011
Ο Απόστολος Θηβαίος έχει γράψει και εκδώσει τα: «Νόμι­σμα στην Όχθη», «Πολύχρωμο Θάρ­ρος», «Mendizabal», «Οδός Πόλεως, Αριθμός 28». Κείμενα και ποιήματα του φιλοξε­νούνται σε έντυπα και ηλεκτρονικά πε­ριοδικά.
Στην ποιητική συλλογή 17, από τις Εκδόσεις Εκάτη με όχημα 19 ποιήματα, αφηγείται 19 ιστορίες. Για την Ελένη των επισκεπτηρίων και την σιωπή μπροστά στα απομεινάρια των καλοκαιριών, για τον Ρέι που προσμένει το μεγαλο οχηματαγωγό Φρανς, για τα ρεφρέν της ερημιάς και τις μαύρες γόβες της Κυριακής, για αυτούς που χάθηκαν μες στις αμέτρητες πλατείες, για τις φονικές προφητείες που επαληθεύτηκαν, για τα αμέτρητα μοναχικά μίλια του αυτοκινητοδρόμου 66, για τις εκτενείς λίστες των ληξιαρχείων και τις υποσχέσεις, για τις λύπες που σε αρπάζουν από το πρόσωπο, τους τελευταίους Τρώες της Κυριακής, για τον εργάτη της οδού Αλεξάνδρας, το σπίτι που έστεκε παράμερα και τις συνέπειες για την Ελένη που γριά και νικημένη δεν ξέρει πως την ζητούν οι Αχαιοί με λύσσα.
Ο Απόστολος Θηβαίος, σε αυτή τη συλλογή, ως ένας άλλος μάντης  υφαίνει σύγχρονους χρησμούς, συνομιλεί με το παρόν και το παρελθόν, μπλέκει το χρόνο και τα πρόσωπα στις ιστορίες του και δημιουργεί ένα σύμπαν συμβολισμών.
Η συλλογή διατίθεται δωρεάν στην ηλεκτρονική της μορφή από τα 24 γράμματα:
Δημήτρης Μαγριπλής, Κρυφές Ενοχές, Εκδόσεις ΕΠΙ-ΓΝΩΣΗ, Σταμούλη 2011
Οι Κρυφές ενοχές είναι μια συλλογή που αποτελείται από 16 διαφορετικά διηγήματα, διαφορετικά ως προς τη θεματική αλλά και το ύφος. Κοινή συνισταμένη η νεοελληνική πραγματικότητα, με το πρόσφατο παρελθόν αλλά και τις γνωστές αγκυλώσεις της, να ορίζουν το πλαίσιο μες στο οποίο ο Μαγριπλής με μαεστρία ξετυλίγει τις ιστορίες του.  Χιούμορ, αυτοσαρκασμός, αναπάντεχες ανατροπές και πάντα στο βάθος αυτές οι κρυφές ενοχές που μας βασανίζουν εκ των έσω. Ωραία ματιά, καθαρή γραφή, πολιτική αλλά και ταυτόχρονα ανθρώπινη. Αιχμηρός εκεί που πρέπει, ο Μαγριπλής στηλιτεύει με τρόπο γλαφυρό και εύστοχο τα κακώς κείμενα της νεοελληνικής πραγματικότητας, αποφεύγοντας υποδειγματικά τα ηθικοπλαστικά κυρήγματα. Οι ιστορίες του συχνά μαρτυρούν μια συμπονετική αίσθηση για τα ανθρώπινα πάθη, παρά μια καταγγελτική διάθεση. Οι Κρυφές ενοχές είναι ένα βιβλίο που ευτύχησε να είναι γραμμένο σε πολύ καλά ελληνικά. Η φλυαρία και οι βαρυφορτωμένες περιγραφές σε κάποια ελάχιστα σημεία θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί.
Advertisements

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

  • © 2011 - 2015
    toparathyro.com
    ISSN: 2241-7230

Αρέσει σε %d bloggers: